motiviertes junges team am arbeitsplatz

Psycholog Carl Gustav Jung stworzył 4 typy osobowości ludzi odpowiadające czterem kolorom. Te kolory to: chłodny niebieski, ognisty czerwony, słoneczny żółty, kojący zielony.

W pracy zarówno dział HR jak i managerowie mogą wykorzystać tę wiedzę, przyporządkowując właściwy kolor odpowiedniemu pracownikowi. Błędem w zarządzaniu
i motywowaniu jest przeświadczenie, że efektywność zależy tylko i wyłącznie od osoby motywującej a nie motywowanej. Jednakże to na jaki grunt pada słowo lub czyny- przykłady jest w takim samym stopniu istotne.

Na początek trochę informacji o ww. kolorowych typach osobowości:

  • Ognisty czerwony to ktoś przebojowy, charyzmatyczny, urodzony lider, działa szybko i pragmatycznie, irytują go niezdecydowanie oraz nieudolność. Najbardziej obawia się utraty kontroli.
  • Słoneczny żółty to kolor charakteryzujący osobę przebojową, skoncentrowaną na relacjach międzyludzkich, otwartą, spontaniczną. Irytują ją zasady, uwielbia być podziwiana przez innych. Najbardziej obawia się dezaprobaty.
  • Kojący zielony oznacza ludzi uprzejmych, ugodowych, unikających konfliktów, które do wszystkiego podchodzą z rozwagą i namysłem. Kojący zielony najbardziej obawia się konfliktów.
  • Chłodny niebieski dotyczy osób posiadających analityczny umysł, skupionych jedynie na faktach, rozwiązaniu problemu. Takie osoby irytuje niedbalstwo oraz nieprzewidywalność. Najbardziej obawiają się zakłopotania.

 

Właściwe postępowanie z przedstawicielami poszczególnych kolorów może zbudować dobre i trwałe relacje w zespole, a niewłaściwe wprowadzić wrogą atmosferę i wzajemną irytację.

Jako przykład posłużyć może niewłaściwe zarządzanie osobą – słonecznym żółtym. Ta osoba jest pracownikiem, który właściwie motywowany może przenosić góry, będzie prężnie wykonywał swoje obowiązki, potrzebuje jednak dopingu i codziennej porcji „wrażeń” tak, by czuć się w centrum zainteresowania. Często może brać zbyt wiele obowiązków na siebie, gdyż stara się robić wiele szumu wokół swojej osoby. Manager dobrze zarządzający takim pracownikiem będzie wyznaczał jej „wielkie” cele i trudne projekty, jednakże rozkładając je właściwie w czasie, tak by nie powodować frustracji.

Czy ta kolorowa metoda może się sprawdzić w każdej organizacji? Tego nie wiadomo, pewne jest jednak że jednym z celów HR jest budowanie świadomości u pracowników i kadry zarządzającej, a zatem przekazanie im takich informacji na pewno wpłynie na niektóre sytuacje w firmie korzystnie.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s